سرپرست سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران گفت: تأمین نشدن اعتبار کافی در سال‌های اخیر به تأخیر در حوزه‌های مطالعاتی و همچنین تعمیر و نگهداشت ابنیه فنی بزرگراهی از جمله پل‌ها منجر شده است.

پل چوبی تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدصادق خیرخواه سرپرست سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران در مورد وضعیت عملکردی و نگهداشت پل های پایتخت با بیان اینکه شهر تهران تا پایان سال ۱۳۹۹، براساس آخرین داده های ثبت شده در سامانه اطلاعات مکانی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، دارای بیش از ۴۳۷ تقاطع غیرهمسطح در حال بهره‌برداری متشکل از ۷۴۴ دستگاه پل است گفت: از این میان ۱۰۶ تقاطع قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد  و با توجه به عمر طراحی این قبیل سازه‌ها که ۷۵ سال است، باید گفت که حدود ۷۵ درصد تقاطعات شهر تهران در ۲ دهه اخیر احداث شده و سازه‌هایی جوان به حساب می‌آیند.

وی افزود: شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی و در قالب طرحی با عنوان «طرح مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی پل‌های مهم تهران و راه‌های دسترسی» با حمایت دولت، بهسازی لرزه‌ای پل‌های قدیمی ۱۰۶ تقاطع شهر تهران را بر مبنای اهمیت عملکردی، سال طراحی و نقص‌های به وجود آمده، آغاز کرد.

خیرخواه ادامه داد: این مطالعات و اقدامات تا سال ۱۳۹۰ تحت حمایت مالی و اعتباری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و پس از آن بنا به ضرورت موضوع با حمایت شهرداری تهران، در برنامه های پنج ساله دوم و سوم توسعه شهر تهران در دست اقدام قرار دارد. اما این در حالی است که کلان‌شهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور، همواره در معرض خطر زلزله قرار داشته، به طوری که دوره بازگشت طولانی و تعداد کم زلزله‌های رخ داده در منطقه، شهر  را در برابر این خطر تهدید می کند و به همین دلیل عملکرد مناسب مسیرهای بزرگراهی به عنوان یکی از مهمترین شریان‌های حیاتی، نقش مهمی را در کاهش خطر  در قبل و پس از زلزله ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات بهسازی لرزه ای دارای پیشرفت ۶۰ درصدی است، گفت: به منظور حفظ و بهبود کیفیت عملکرد پل های شهر تهران، از سال ۱۳۹۱ انجام بازرسی های دوره ای و مطالعات تعمیر و نگهداری پل ها نیز در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران ادامه داد: این مطالعات منجر به استقرار ساختار مدون و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز شد که در نهایت متناسب با نتایج بازدیدهای انجام شده، طرح های تعمیر و نگهداری به صورت موردی و یا تجویزی در اختیار دستگاه مجری وقت قرار گرفته و متناوباً در حال انجام است.

وی افزود: اما عدم تأمین اعتبار کافی در سال های اخیر منجر به ایجاد تأخیر در  حوزه های مطالعاتی و همچنین تعمیر و نگهداشت ابنیه فنی بزرگراهی شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه بازرسی های دوره ای در ۳ مرحله مطابق نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران  به صورت ۳ ماهه، یک ساله و ۲ ساله برنامه ریزی شده و آسیب ها و مسائل مبتلابه پل ها را مدنظر قرار می دهد. ادامه داد: این اسناد در نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با در نظر گرفتن مطالعات انجام شده بر روی سیستم ها و نظام های نگهداشت سایر کشورهای دنیا تدوین شده است و ملاحظات خاص شهر تهران و ساختارهای موجود در آنها مورد توجه قرار گرفته است که بازرسی های دوره ای یک ساله و دو۲ ساله در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و بازرسی های ۳ ماهه توسط شهرداری مناطق ۲۲گانه صورت می گیرد.

بهسازی پل‌های حافظ - جمهوری و چوبی تا ۱۴۰۱

خیرخواه گفت: بنا به دستور ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تعمیر و نگهداشت پل های فلزی با قدمت بیش از ۴۰ سال که به عنوان پل های نسل اول نامیده می شوند در اولویت قرار گرفته است. این در حالی است که شهرداری تهران در سال های اخیر به منظور حفظ عملکردی این تقاطعات اقدام به بهسازی لرزه ای و همچنین کامپوزیت کردن عرشه این پل ها کرده است که این موضوع علاوه بر تبدیل این پل ها به پل های ایمن در برابر زلزله، کیفیت بهره برداری آنها را به دلیل جایگزینی آسفالت اپوکسی با آسفالت های رایج در معابر افزایش داده و ماهیت موقت موجود در طراحی را به ماهیتی دائم تغییر خواهد داد که در حال حاضر می توان از بهسازی لرزه ای پل کریمخان و کامپوزیت کردن عرشه آن، با گذشت حدود ۴ سال از تاریخ اجرا، به عنوان نمونه موفقی از این تصمیم در شهر تهران نام برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعات مشابه برای پل های حافظ - انقلاب و حافظ – طالقانی به اتمام رسیده و مطالعات در پل های حافظ - جمهوری و انقلاب - پل چوبی در جریان است که پیش بینی می شود،  طرح های بهسازی این دسته از پل ها تا پایان سال ۱۴۰۱ تهیه شود.

خیرخواه بیان کرد: به طور کلی برنامه‌ریزی های انجام شده در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در راستای سیاستگذاری های کلان شهرداری به دنبال بهره‌برداری بهینه و ایمن پل‌ها،تأمین شریان‌های حیاتی امدادرسانی در بحران و همچنین حفظ و نگهداری سرمایه‌های شهر پس از وقوع زلزله است که این موضوع در سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی  و حوادث غیر مترقبه در سند چشم انداز ۱۴۰۴،  با عنوان " ایمن سازی و بهسازی لرزه ای ساختمان های دولتی ، عمومی و مهم، شریان های حیاتی و تاسیسات زیر بنایی و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال" نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

کد خبر 650166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha